Niemuzeum poleca to, bo Wiedeń to miasto podwójnych tożsamości. Tej klasycznej: bogatej, nasyconej sztuką, Freudem, historią i goryczą upadku Cesarstwa. I tej drugiej – tożsamości, która szczyci się najwyższym miejscem w rankingu Mercera – to według tego dokumentu Wiedeń jest najlepszym miastem do życia. Ta druga tożsamość to jednak nie Stephansplatz i Klimt. To dynamiczne rosnące dzielnice wokół Hauptbanhof, Praterstern i Seestadt, to dostępne mieszkania, komunikacja miejska i zieleń.

Beata Malinowska-Petelenz, wiedziona zarówno nostalgią jak i melancholią nowej normalności, powraca do Wiednia własnych ścieżek. Kontynuuje cykl podróży ze szkicownikiem i zaprasza do wizyty w najlepszym mieście świata. Prowadzi widza śladami utkanymi z kresek, detali, przestrzeni wyobrażonych i tożsamości niosących kultowość miasta w czasie. „Wiener Klassiker” czyli nieśmiertelna klasyka, punkt odniesienia i jedno z serc dawnej Galicji to miejsca, które wciąż domagają się odkrywania na nowo. Wystawa rysunków wiedeńskich zbudowana jest na zasadzie kontrastu – pojawiają się tu zarówno przestrzenie pełne oddechu, jak i detale, sylwety umykające, niewidoczne zazwyczaj dla oglądającego.


Architektura, jako główna tkanka miasta, staje się organizmem upodmiotowionym, intymnym
i wykraczającym ponad własną użytkowość.

AP


Kurator:
Mariusz Twardowski


Autorka:
Beata Malinowska-Petelenz – architektka, malarka, autorka książek. Prace, wykonywane zazwyczaj w technice rysunku i technikach mieszanych, prezentowała m.in. w Polsce, Niemczech, Austrii i Japonii; w tym na 21 wystawach indywidualnych. Współpracuje z artystami nowych mediów (m.in. podczas Cracow Art Week KRAKERS 2020; Parallel Vienna 2019 i 2021). Koncentruje się na kolorze (lub świadomym jego braku), strukturach organicznych i architekturze. Mieszka i pracuje (Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej) w Krakowie.