Iwona Nowak – transkrypcja podcastu

Dzień dobry nazywam się anna pytales i serdecznie Witam spotkaliście potrzebni niepotrzebni dzisiaj moją kości nią jest Iwona Nowak miłośniczka kina i szefowa kina mikro w Krakowie dzień dobry prowadzenia chociaż to jest oczywiście coraz trudniejsze administracja raportowanie spędza mi sen z oczu w kategoriach właśnie nie wiem rozrywki budowania czegoś a teraz tak naprawdę większość czasu spędzamy od odpowiadając na maile i je tworzą małe kino bo kino mikrofonowy tutaj powiedzmy to jest jedno z no z takich najważniejszych małych kin w Krakowie i jedno z niewielu z niewielu które jeszcze funkcjonują więc jest to złota miejscówka w Krakowie no i jak się takie kino prowadzi no to jest dosyć trudne zadanie jesteśmy kinem studyjnym malutkim kinem malutkim podmiotem no nie wygramy oczywiście z multipleks sami więc musimy musimy kombinować troszeczkę inaczej coraz trudniej ponieważ coraz trudniejsze czasy są finansowe również nie mamy praktycznie żadnego wsparcia jak ja usłyszałam ostatnio że chyba jest taki system że kina studyjne takie rathaus zowe mają dopłaty do nie wie co zrobić z pieniędzmi troszeczkę traktowane po macoszemu nie jesteśmy dobrym Narodowym troszkę to jest taki moje w zasadzie odpowiedziałeś ale trzeba na nie je zadać czy w takim razie na małym kinie w ogóle da się zarobić jest ktoś tego nie lubi na to ta na to może się troszkę zdziwić balansowanie na granicy opłacalności ilu widzów przychodzi do was tygodniowo trudno jest mi powiedzieć ja mogę powiedzieć jak to się rozkłada w skali powiedzmy miesiąca uśredniając to do całego roku bo tam powiedzmy że to jest średnio około 4000 4000 widzów wszystko zależy oczywiście od pory roku od też programowej od dystrybutorów lepsze miesiące to jest wiadomo on listopad grudzień styczeń luty marzec potem jest troszeczkę już trudniej w kinach wszystko zależy też od tego jakie mamy propozycje dystrybutorów do grania bo może tak właśnie apropos oferty no bo troszeczkę jeżeli chodzi o kino oczywiście tutaj będę mówiła o kinie takiego głównego nurtu ale mamy do czynienia z takim zjawiskiem marginalizacji hollywoodu które wpłynęło na kino na gwiazdy kina na postrzeganie na na to w ogóle jaką rozrywką kino troszeczkę się staje jak to wpływa z kolei na studyjne kina czy to ma jakiś impakt czy czy kino studyjne jest takim światem właśnie innym festiwalowym zupełnie innej bajki i was to w ogóle nie rusza nas to chyba nie rusza takie odnoszę wrażenie czysto komercyjne osiąga ono gości na wielkich ekranach multipleksów ma też swoją odrębną sądzę publiczność do kin studyjnych ludzie przychodzą pewnie z innego powodu niż do natomiast które są właśnie to jakoś wspomniałaś filmami festiwalowymi nagradzany nimi dobrymi filmami starają się te firmy jakoś urozmaicać pokazy robimy robimy mnóstwa ot tam nie wiem kino i psychoanaliza mikrofon nie załatwi historia żeby przybliżyć widzom nie tyle sam film ale też problem który w tym filmie jest poruszany i żeby sobie można było wokół tych tych problemów porozmawiać wspomniałaś o tym że w innych krajach kino może być takim dobrem Narodowym u nas już wiemy że bywa inaczej widzimy to też w szafce naszego miasta bo no już tylko wspomnienia nam na wielu ulicach zostały po po wielu kinach czy w takim razie w ogóle nie ma żadnej opieki nad małymi studyjnymi kinami powiem tak troszeczkę jest sieć kin studyjnych w Polsce niedużą kwotą bo to jest raptem tam chyba milion ale to są minimalne to minimalna pomoc dla dla kin studyjnych i tych kin studyjnych w Polsce jest około 200 a może i więcej ale 80% tych to są też kina po prostu tradycyjne ewentualnie kina w domach kultury i te kina w domach Kultury w małych miejscowościach radzą sobie bardzo dobrze tam zresztą no one nie muszą myśleć o tym czy będzie będą mieli na wypłaty ZUS i tak dalej bo to są kina utrzymywane przez samorządy powiedziałam że jakby to ta historia z kinami studyjnymi jest troszeczkę właśnie skomplikowana bo yy duża część kin i to są te kina najbardziej odnoszę wrażenie akt te 20% powiedzmy kin studyjnych no to są kina które są p systemów wsparcia studyjnych ani dla kin prywatnych bo wiadomo że to kina temat i multipleksy to są jakby 2 2 ró 2 różne światy troszeczkę przecie byłoby byłoby myślę dobre bo tak naprawdę jeżeli poznikają kina yy tradycyjne niekoniecznie studyjne ale tradycyjne no to co zostanie nam tylko multipleks a potem zostanie nam tylko marwel do oglądania no chyba tak to się skończy no tak ale pandemia przetrwaliście a to był naprawdę wielki szok i dla kin właściwie taki no prawie życia ostateczny troszkę się tak wtedy o tym mówiło pamiętam że jest ryzyko że małe kina kina studyjne się z pandemii już nie podniosą bo wstaliście udało się dzięki wsparciu no bo pfr było była też dotacja z Ministerstwa Kultury po troszkę tam stowarzyszenia walczyło o to żeby żeby te kina jakoś wspomóc ale udało się na multipleksy miały swoje ścieżki ścieżki i gdzieś tam dotacyjne i też też straszyły że że też się nie podźwignął ja czytałam że w sile maxity ma upaść w Europie no ale się nie stało tak przecież jak to się mówi zbyt duzi by upaść my może zbyt mali żeby żeby Sejmie dać rady no to by było to też nie byłby nie byłby taki zły wniosek ale oprócz oczywiście tego tych wszystkich zagrożeń o których już powiedziałyśmy i oprócz no przede wszystkim obecności multipleksu które weszły już dawno temu mamy jeszcze streaming yy bardzo to jak no jak co robimy w czasie wolnym jak konsumujemy kulturę i też się mówiło że streaming to już dobije kino teraz z kolei mamy kolejną fazę tego rozwoju że streaming się rozdrabnia coraz bardziej że ta produkcja serialowa spowalnia przestaje no spełniać oczekiwania widzów czy widzisz w tym jakąś nadzieję znowu dla kina miejsce w którym się przeżywa myślę w filmie inaczej owszem pandemia spowodowała to że ludzie przesiedli się na musieli nie było kino kina były zamknięte to jedne z chyba z najdłużej zamkniętych jednostek w Polsce ludzie się przesiedli na streaming gi i myślę że taki czas jakby wstania z fotela powodzi się powoli następuje zaczynają ludziom jeszcze myślę chwilę potrwa nieby kina jeszcze nie wrócił były tak naprawdę do stanu sprzed pandemii jeżeli chodzi o frekwencję jeżeli chodzi o widzów w kinach ale myślisz że ci widzowie jeszcze wrócą czy trzeba znaleźć w pewnym sensie troszkę tych nowych widzów trudno jest mi powiedzieć myślę że część wróci być może znajdzie się no dorastają nowi widzowie no oni są przygotowani do oglądania filmów w kinach trudno jest mi powiedzieć czy bardziej są przygotowani do tego żeby oglądać duże komercyjne filmyp w multipleksach czy czy może artystyczne kino w kinach tradycyjnych tak oni tego tak naprawdę nie umiem powiedzieć jak to się jak to się rozłoży młodzi ludzie czy młodzi ludzie przychodzą do kina i to takim tacy młodzi młodzi mam na myśli czy oni się pojawiają w kinach w kinie studyjnym u ciebie czy przechodzą pojawiają się ale to nie jest no jakby główny wit no i ten kij studyjnych tradycyjnych większości to są to są widzowie którzy no nie wiem tam powiedzmy 30 40 plus no to już są tacy widzowie którzy wiedzą po co idą do kina wybierają starannie ten repertuar oj tak jak mówię nie wiem mają już trochę czasu są nie wiem mają odchowane dzieci i tak dalej to że to tak tak tak o troszeczkę wygląda z mojej perspektywy młodzi ludzie którzy szukają no to to jak mówię nas są takie pokazy gromadzą owszem młodych ludzi ale dla mnie dziwne oni szukają filmów przegląd klasyki kina polskiego od popiołu począwszy i okazało się że tam właśnie było mnóstwo młodych ludzi że oni szukają klasyki kina nowej może to jest dobry znak że żeby łączył się też będą powoli szukać nie tylko Marka bele ale też coś co zaspokoi jakieś tam intelektualne potrzeby coś co jest pewnie trudniej dostępne w wersji online nie nie zadałam sobie trudu żeby zobaczyć czy na przykład popiół diament jest jest dostępny tak od hok w sieci a nawet jeżeli to myślę że że tego rodzaju kino też trzeba chcieć przeżywać wspólnie takie odnoszę wrażenie no taki taki Stowarzyszenie uruchomiło ten przegląd filmów klasyki kina polskiego w kinach studyjnych post a jak się ogląda kino w takim małym kinie muszę powiedzieć że ja znaczy tak do multipleksów nie chodzę bo nie mam takiej potrzeby u siebie też przestałam oglądać firmę ale to z innego powodu no jak się pracuje w kinie no to u siebie w kinie się ciężko ogląda film bo człowiek taki ma wrażenie że jest cały czas w pracy oglądam film jak gdzieś wyjadę albo ewentualnie w innych kinach zaprzyjaźnionych i tak jak rozmawiam z kinia z różnych części kraju to oni też mówią że no chętnie to jakby przyjechali do mnie to nie obejrzą ale u siebie to nie bardzo tak to tak to troszeczkę wygląda ale oglądanie w małym kinie znaczy ja uważam że to jest dobre przeżycie no no może to nie jest kino takie które ma wyposażenie yy jak multipleks że nie wiem bramki kasy samoobsługowe u nas ciągle jest człowiek ale ale może właśnie te kontakt z człowiekiem w kasię jest też potrzebne a w takim razie powiedz mi czego sobie życzysz w kontekście kina oczywiście mam tekście kina oczywiście życzę sobie dobrych filmów czekam z utęsknieniem na na dobry film ostatnie parę miesiące pokazało że tych filmów dobrych było naprawdę bardzo malutko czyli oferta tych nazwijmy to ambitnych festiwali jest troszkę gorsza teraz tak no mieliśmy yy topoli film na który liczyliśmy mieliśmy dżokera to jest na granicy oczywiście joker trwa jest na granicy komercyjnego kina i kina artystycznego ale taką miałam nadzieję że może to będzie coś co przyciągnie ludzi do kin a to jest film który powinno się w kinach oglądać okazało się że te filme wszystkie no to pewnego rodzaju klapami coś się wydarzyło podczas pandemii i kręcenia dla Netflix ów i innych streaming gów yy z reżyserami że nie potrafią utrzymać widzów w kinie łatwiej potem nie wiem na czym to polega kinie film niektóre tytuły yy mają bardzo słabą frekwencję bo tam się okazuje że on to ją na streaming ach i jest wow o co chodzi nie wiem może się kiedyś tak się dzieje jak na przykład co to było a pieprzyć Mickiewicza w kinach bardzo słabo poszedł a potem czytam że na stringach polski film święcił triumfy i chyba dlatego powstaje pieprzyć Mickiewicza 2 w takim razie na koniec twój ulubiony film który najbardziej lubisz oglądać w kinie niekoniecznie swoim albo chciałabyś w obejrzeć wiele takich filmów ulubionych ale jak zaczynałam pracę w kinie mikro to było bardzo bardzo bardzo dawno temu pamiętam z uporem maniaka wypożyczałam do kina film ścieżka strachu tracił i wychodziłam na wybrane swoje pięciominutowe sceny na film bo chyba jest to mój ulubiony film ale taki film ok mam też dużo więcej w takim razie życzę ci wielu ulubionych seansów w twoim wspaniałym kinie no i zapraszamy widzów do kina mikro jak najbardziej dziękuję dziękuję bardzo Realizowany krajowego planu odbudowy dla kultury